PRAVNI ZAPISI • Godina XV • br. 1 • str. 57-88

FEMINISTIČKA KRITIKA DOMINANTNIH POLITIČKO-FILOZOFSKIH KONCEPCIJA PRAVDE

Jezik rada: Engleski

Dragica Vujadinović
Profesorka, Univerzitet u Beogradu, Pravni fakultet, Beograd, Srbija
e-mail: dragicav@ius.bg.ac.rs
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1092-6758

Pravni zapisi, br. 1/2024, str. 57-88
Originalni naučni članak
DOI: 10.5937/pravzap0-50310

KLJUČNE REČI
Aristotel, Platon, pravda, patrijarhat, dihotomija privatno-javno, dijalektika patrijarhata i emancipacije, pravda u porodičnim odnosima, pravda u rodnim odnosima, intersekcionalnost.

APSTRAKT
Cilj ovog članka je da se istraži odsustvo/prisustvo koncepcija rodne pravde u okviru dominantno prihvaćenih političkih teorija i da se ukaže na ključni značaj pravde u rodnim odnosima za teorije pravde generalno uzev, kao i za praktikovanje pravde. Prvi deo istražuje Aristotelovu koncepciju  pravde i nudi feminističku kritiku. Platonova teorija pravde sadržana u Državi, sa idejama o ženama filozofkinjama vladarkama, predmet je istraživanja u drugom delu članka. U trećem delu se razmatraju predmoderne, kao i određene moderne teorije pravde, koje zadržavaju patrijarhalni model obezvređivanja žena u okvirima dihotomije privatno–javno, dok su u četvrtom delu prikazane neke od glavnih političkih teorija i feminističke teorije pravde koje prevazilaze dominantni model i afirmišu rodnu pravdu na načine koji međusobno konvergiraju. Zaključne napomene sumiraju ideje o ulozi rodne pravde za trasiranje daljeg filozofskog promišljanja pravde.